понеділок, 9 лютого 2015 р.

Перевірка і регулювання густини електроліту в автомобільному акумуляторі з допомогою ареометра

Дану статтю я пишу на прохання друга. З його слів - "ти мені не розказуй, краще напиги, я собі почитаю, а як захочу, то роздрукую і буду собі експериментувати". Отже, виконую прохання...

Якщо у вас проблеми із роботою акумуляторної батареї і маєте намір з ними "поборотися" або просто провести обслуговування батареї (скажімо, перед зимою), то вам потрібно буде як мінімум придбати (ну чи позичити в когось) такий собі вимірювальний прилад ареометр. Ареометр  — прилад для вимірювання густини рідини за виштовхувальною силою, яка діє на тіло, що частково або повністю занурене в рідину, і яка зрівноважена вагою тіла та (чи) грузилами відомої маси. Дія приладу базується на законі Архімеда. Воно все, правда, звучить так страшно. а насправді це колба з грушею (велика піпетка) і каліброваним грузилом всередині.

Що ж ми будемо робити з тим ареометром -- будемо міряти густину чи, іншими словами, щільність (масу одиниці об'єму в г /см куб.) електроліту. Виміри потрібно проводити в кожному елементі (як кажуть в народі -- банці) акумуляторної батареї. Як це зробити? В першу чергу хочу попередити, що під час вимірювання щільності стежте за тим, щоб на поверхню батареї, кузов автомобіля та інші деталі з колби-піпетки не падали краплі електроліту, що містять сірчану кислоту, яка викликає корозію, витоки струму і т.д.
1.Викручуємо пробки (вони можуть бути під спеціальною кришечкою або наклейкою).

2.Заглядаємо в кожен отвір і перевіряємо перш за все рівень електроліту -- він мав би покривати пластини десь на 1 см. Якщо рівень недостатній, то доливаємо дистильованої води. Не варто боятися, що ми тим самим зменшимо густину електроліту - ми її потім всеодно будемо регулювати при потребі додаванням електроліту. Після доливання дистильованої води слід почекати, поки електроліт перемішається; якщо батарея розряджена, то для цього може знадобитися навіть кілька годин.

3.Оцінивши рівень електроліту і при потребі привівши його до норми, маємо виміряти його густину, щоб знати ступінь розряду. Так от, густину і будемо вимірювати ареометром, про який ми стільки говорили перед тим.


Як працювати із ареометром? Він являє собою скляну колбу зі звичайним ареометром всередині, на кінцях якої знизу довгий шланг (для доступу в отвір на батареї), а зверху груша. Беремо прилад, здавлюємо грушу для того щоб випустити повітря, опускаємо нижнім кінцем в електроліт якомога нижче. Тоді повільно починаємо набирати рідину, поступово відпускаючи грушу, поки ареометр всередині не спливе на достатній для вимірювання рівень (повинен вільно плавати, не торкаючись дна і стінок). Розташувавши прилад строго вертикально, дивимося на нижній меніск , це і буде показанням щільності електроліту. Натискаємо на грушу, щоб відправити рідину назад, звідки ми її відкачали. Перевіряємо таким чином всі банки батареї і робимо висновки.

За результатами вимірювань електроліту в кожному елементі батареї, визначаємо ступінь її розряду по нижченаведеній таблиці (при 25°С), г/см3:


Середньомісячна температура січня, °С
Повністю заряджена батарея
Батарея розряджена
на 25%
на 50%
Нижче -15
1,28
1,24
1,20
Вище -15
1,23
1,19
1,15


Щоб отримати правильні результати, не заміряйте щільність електроліту:
  • якщо його рівень не відповідає нормі;
  • якщо електроліт занадто гарячий або холодний (оптимальна температура при вимірюванні щільності 20-30° С):
Температура електроліту°С
Поправка, г/см3
-40..-26
-0,04
-25..-11
-0,03
-10..+4
-0,02
+5..+19
-0,01
+20..+30
0,00
+31..+45
+0,01
  • після декількох вмикань стартера. Треба почекати, щоб встановилася рівномірна густина електроліту в елементах батареї;
  • при «киплячому» електроліті. Слід перечекати, поки бульбашки в електроліті, набраному в піпетку ареометра, піднімуться на поверхню.
Хочу відмітити, що регулювання густини електроліту слід проводити на повністю зарядженій батареї, тому батарею, розряджену більш, ніж на 25% взимку і більш, ніж на 50% влітку, потрібно зарядити.

4.Регулюємо при потребі густину електроліту, тобто доливаємо дистильованої води, якщо густина зависока, і електроліту, якщо занизька. Для цього відсмоктуємо тією ж грушею відповідну кількість електроліту із акумулятора, виливаємо в скляний посуд, і натомість доливаємо те, що потрібно. Заодно при кожному доливанні перевіряємо, якої густини ми добилися.

Може виникнути у вас питання - "де взяти ареометр, дистильовану воду і електроліт?". Я це все купував в "Епіцентрі". Електроліт має густину 1,7, міряв ареометром.

Також, думаю, варто знати, яка має бути напруга на клемах зарядженого акумулятора, адже достатні рівень і щільність електроліту ще не говорять про ступінь зарядки АКБ.

Напруга на виводах, В
Рівень заряду, %
12,6-12,9
100
12,3-12,6
75
12,1-12,3
50
11,8-12,1
25
11,5-11,8
0

Оце, мабуть, на сьогодні, і все... Сподіваюсь, стаття була вам цікавою для прочитання і в майбутньому стане в пригоді.

1 коментар:

  1. Дякую Олеже, це саме те, що я просив!


    Зарядив Варту (густину електроліту не зміг визначити - отвори закриті якимись цікавими кришечками, певне під спеціальний ключ, підручними засобами нічого не вийшло), після 10-годинної зарядки та 24-годинного відпочинку, при нулевій температурі навколишнього середовища напруга на клемах 12,56, що є досить непогано для батареї Бог знає якого року випуску.
    А Амега, що стоїть на авто, мала 11.8... я в шоці!, це ж майже глибокий розряд.
    Завтра займусь її перевіркою та зарядженням.

    ВідповістиВидалити